hoveniersacademie info hoveniersacademie mail hoveniersacademie pdf hoveniersacademie workshops hoveniersacademie workshop hoveniersacademie workshop

Een bedrijf krijgt de klanten die het verdient

Klantgerichtheid basis voor goede samenwerking

Soms verwachten klanten dat hun hovenier een kapitale tuin aanlegt binnen een beperkt budget. Een leuke uitdaging of een klant om hoofdpijn van te krijgen? Kritische klanten maken hoveniers voorzichtiger, de angst voor fouten neemt toe. Geen prettig klimaat om in te werken. Een klantgerichte houding met veel aandacht voor menselijke verhoudingen en details voorkomt een bij voorbaat verloren strijd.

Wilt u weten hoe klantgericht uw bedrijf is? Begin dan met een poging uzelf telefonisch te bereiken. Om in contact te komen met een hovenier moet een potentiële opdrachtgever soms een telefonische hordeloop afleggen. Dat begint al met het lezen van het nummer; veel telefoonnummers op bijvoorbeeld bedrijfswagens zijn slecht leesbaar door te kleine cijfers. Het gebruik van een streepje tussen kengetal en abonneenummer en extra witruimtes tussen de getallen van het abonneenummer vergroten de leesbaarheid en vergemakkelijken het feitelijke kiezen van het nummer. De tweede hindernis is de bereikbaarheid (zie kader). Telecommunicatie is ruim voorhanden, maar de bereikbaarheid van hoveniers laat soms veel te wensen over.

Telefoon belangrijk middel

Het is aan te raden om met een tweede aansluiting privé- en zakelijk telefoonverkeer te scheiden. Zakelijke oproepen kunnen dan gepast worden beantwoord en u blijft bereikbaar voor privé-telefoontjes. Neemt u de telefoon aan, groet dan eerst met goedemorgen of goedemiddag en spreek daarna pas uw naam uit. Vriendelijkheid opent alle oren, bovendien geeft u daarmee de beller de gelegenheid aan uw stemgeluid te wennen. De beller verstaat uw naam ook beter. Kunt u de telefoon niet live beantwoorden gebruik dan voice-mail of een antwoordapparaat. Dit biedt een potentiële klant twee mogelijkheden: u laten weten wanneer u wel bereikbaar bent zodat hij u terug kan bellen, of hij geeft zijn naam en telefoonnummer zodat u hem terug kunt bellen. Een nog betere oplossing is het gebruik van een antwoorddienst. De zakenlijn wordt doorgeschakeld naar een centrale waar voor u bestemde oproepen onder uw bedrijfsnaam worden aangenomen. Voor een tarief van circa € 200,- per maand staat men uw klanten professioneel te woord. Binnengekomen berichten worden dagelijks via de fax of email doorgezonden. Het is handig als u wekelijks een of twee vaste tijdstippen, bijvoorbeeld elke maandagochtend, aanhoudt waarop u telefonisch bereikbaar bent. Na verloop van tijd gaan steeds meer klanten op dat tijdstip bellen.

Effectief zelfmanagement

Mensen verschillen en hun gedrag verandert voortdurend. Voor het opbouwen van zakelijke relaties is het belangrijk inzicht te ontwikkelen in uw eigen gedrag en de invloed hiervan op anderen. Een gerichte training van uw communicatieve vaardigheden kan daarbij een belangrijke ondersteuning zijn. Vanuit het gedrag van klanten leert u hun lichaamstaal op een juiste manier te interpreteren. In combinatie met actief luisteren, levert dit een gevoelsantenne op waarmee u uw eigen acties kunt afstemmen op de stemmingen van potentiële klanten. Relaties met opdrachtgevers zijn altijd gebaseerd op persoonsgebonden normen en waarden. Tijdens het eerste contact met potentiële klanten bepaalt u in principe samen hoe een relatie zal verlopen. Dat kan heel direct, door gezamenlijk een agenda voor het gesprek vast te stellen. Ieder geeft aan wat belangrijke onderwerpen zijn. Het is een heldere aanpak, gebaseerd op wederzijdse kracht. Op deze manier bevestigt u direct uw waarde als deskundig vakman. Met een meer afwachtende houding doet u dat ook, maar dan nodigt u een ander uit om het initiatief te nemen. Afwachten kan op sommige momenten de juiste houding zijn, maar bij het opbouwen van een relatie brengt het het risico mee dat voor u belangrijke zaken onbesproken blijven. Vaak ontstaat dan een drempel en wordt het een volgende keer moeilijker om op dit onderwerp terug te komen.

Volledige aandacht

Bij persoonlijke ontmoetingen begint een klantgerichte houding met voorkomendheid. Vereist is dat de gebeurtenis van dat moment uw volledige aandacht heeft. Vereist is dat de gebeurtenis van dat moment uw volledige aandacht heeft. Alleen dan bent u in staat adequaat te reageren. Een potentiële klant verdient altijd uw volle aandacht. Uw houding verraadt of u in gedachten ook nog met andere dingen bezig bent, bijvoorbeeld als u onvoldoende oogcontact maakt of niet goed uit uw woorden kunt komen. Natuurlijk zijn dergelijke waarden wederkerig; u verwacht ook van een klant diens volledig aandacht. Bemerkt u dat een klant te weinig aandacht heeft, reageer dan assertief. Vertel wat uw indruk is en controleer die door netjes te vragen of het lastig is om de aandacht erbij te houden. Assertief gedrag is per definitie uitermate klantvriendelijk; u brengt tot uitdrukking dat u uzelf en de klant serieus neemt. Een assertieve houding kost extra inspanning en het is vooral een kwestie van trainen om uw aanpak gepast vriendelijk te houden.

Voordat u als hovenier in een tuin aan de slag kunt, moet u een klant eerst de indruk geven dat u een betrouwbaar zakenpartner bent. Die indruk krijgt een klant allereerst uit de zorgvuldigheid waarmee u hem te woord staat. Met een klantgerichte houding krijgt ieder bedrijf de klanten die het verdient.

Joost van Dijk 

 

Telefonische bereikbaarheid

Ten tijde van het schrijven van dit artikel probeerde ik binnen drie dagen honderd verschillende hoveniers telefonisch te bereiken. Slechts in elf gevallen lukte dat in een keer, al moest één hovenier eerst uit een boom klimmen. Vaders, moeders, partners en kinderen beantwoordden in 16 gevallen, soms na herhaalde belpogingen, namens de hovenier de telefoon. Slechts een van hen kon vertellen op welk tijdstip de hovenier ook buiten etenstijd bereikbaar was. Een kwalijke zaak, want dat is toch iets dat door klanten beslist wordt gewaardeerd. Twee partners spraken namens hun echtgenoot een tijdstip af waarop ik teruggebeld zou worden. Via voice-mail en antwoordapparaten lieten bijna 20 hoveniers weten op dat moment niet bereikbaar te zijn en vrijwel allemaal beloofden zij plechtig zo spoedig mogelijk terug te bellen. Tien van hen belden helemaal niet terug. Drie hoveniers lieten hun telefoon opnemen door een telefoonbeantwoordingsdienst. Slechts een daarvan wist concreet aan te geven wanneer de hovenier het bereikbaar was. Voor vakinhoudelijke vragen verwees deze dame tevens naar een telefonisch spreekuur. Na 76 telefoontjes was deze professionaliteit een verademing. Vijftig hoveniers waren overdag helemaal niet telefonisch bereikbaar, hun telefoon ging eindeloos over. Ruim de helft bleek ook ’s avonds niet bereikbaar.

meer lezen

De kracht van het hoveniersbedrijf

Personeel & organisatie

Een geslaagd groenmanager maakt zichzelf overbodig. En kan ongeacht de tijd van het jaar rustig op vakantie naar de Bahamas. Een succesvol manager heeft vrijwel alle vakmatige werkzaamheden gedelegeerd. Hierdoor werkt de organisatie voor de manager in plaats van andersom. Een aantal richtlijnen voor het delegeren en opbouwen van een sterke organisatie.

Kiezen tussen ambacht en ondernemerschap

Het groeiende hoveniersbedrijf 

De ontwikkeling van een bedrijf is vergelijkbaar met die van een plant: het ontkiemt, groeit en ontwikkelt zich, knoppen worden bloemen en als het goed is werpt het eigen bedrijf zijn vruchten af. Al meer dan zeven jaar lang komen er in Nederland elke week tenminste twee nieuwe hoveniersbedrijven bij. De groenbranche telt inmiddels meer dan 7.000 bedrijven. De start van nieuwe bedrijven is praktisch niet te stuiten. Groeien de bomen werkelijk tot in de hemel?

Subsidie aanvragen bij Colland

U bent werkgever of werknemer en 

  • er is sprake van premiebetaling aan het fonds Colland Arbeidsmarkt door de werkgever.
  • en u hanteert of u valt onder één van de volgende cao’s: Bloembollengroothandel, Bos en Natuur, Dierhouderij, Glastuinbouw, Groenvoederdrogerijen, Hoveniersbedrijf, Open Teelten, Paddenstoelen.

Dan kunt u subsidie voor deze cursus aanvragen.

Planpresentatie bewijs van ondernemerskwaliteit

Ontwerpen samenspel tussen klant en hovenier

,,Hoe wordt de rand van de vijver nu precies afgewerkt? En, welke hoogte heeft u voor die haag in gedachte?’’ Vragen van een klant aan een hovenier tijdens de planpresentatie die niet gesteld mogen worden. De planpresentatie is de eerste gelegenheid voor een hovenier om zich te bewijzen. Onduidelijkheden roepen twijfels op over zijn kwaliteiten.

Van pionier tot manager

De ontwikkeling van een hoveniersbedrijf heeft voor een ondernemer tot gevolg dat zijn functie voortdurend verandert. De ondernemer/hovenier moet zich steeds nieuwe vaardigheden eigen maken. In de ontwikkeling van bedrijf én ondernemer zijn vier fases te determineren. Dit eerste van twee artikelen schetst de pioniers- en de managementfase.

Zakelijk leider zorgt voor continuïteit

Meegroeien met de ontwikkeling van een hoveniersbedrijf is een voortdurend leerproces. De inhoudelijke functie van een ondernemer verandert van pionier via manager tot zakelijk leider. Het is een persoonlijke en grensverleggende leerschool om van een eigen bedrijf een succes te maken. De kunst is om je voor elke fase de noodzakelijke vaardigheden eigen te maken, deze te kapitaliseren, over te dragen en tegelijkertijd jezelf te blijven.

Kwaliteit is mensenwerk

Betrokkenheid als garantie voor kwaliteit

Met de manier waarop de baas van een bedrijf met zijn werk omgaat hebben medewerkers, leveranciers en klanten dagelijks te maken. Een baas bepaalt door zijn eigen betrokkenheid hoe er gewerkt wordt en daarmee ook hoe de kwaliteit van het werk tot stand komt. Persoonlijke betrokkenheid vormt in alle werksituaties een natuurlijke garantie voor kwaliteit.

Op de klant afgestemd dienstenpakket zet tijd om in geld

Winst maken met tevreden klanten

Vakbekwaamheid is steeds vaker bijzaak in de strijd om het vertrouwen van de klant. Van een hovenier worden een extra inspanningen verwacht alvorens zijn bedrijf de opdracht krijgt een mooie tuin aan te leggen. De dienstverlening volledig afstemmen op het tevreden stellen van klanten is een belangrijk aspect van projectmanagement.

Een bedrijf krijgt de klanten die het verdient

Klantgerichtheid basis voor goede samenwerking

Soms verwachten klanten dat hun hovenier een kapitale tuin aanlegt binnen een beperkt budget. Een leuke uitdaging of een klant om hoofdpijn van te krijgen? Kritische klanten maken hoveniers voorzichtiger, de angst voor fouten neemt toe. Geen prettig klimaat om in te werken. Een klantgerichte houding met veel aandacht voor menselijke verhoudingen en details voorkomt een bij voorbaat verloren strijd.

Machtig wapen tegen vermeende concurrentie

Kwaliteit van dienstverlening

In de praktijk blijkt dat er bij een verbetering van de dienstverlening automatisch een beter product (tuin of groenvoorziening) ontstaat. Hierdoor onderscheidt het hoveniers- of groenvoorzieningsbedrijf zich van anderen en krijgt vermeende concurrentie het nakijken.

Als de eerste dient het duidelijk te zijn wat er precies onder kwaliteit moet worden verstaan. Daarbij onderscheiden zich twee zaken: het product en de dienstverlening.

Kwaliteit van het product

Eigen kracht biedt de beste kwaliteitsgarantie

Afspraken met klanten maken en samen nakomen is ook kwaliteit

De steeds maar groeiende belangstelling voor de tuin veroorzaakt veel beweging in de markt. Dagelijks verschijnen er nieuwe hoveniersbedrijven op de markt. Opdrachtgevers kunnen kiezen uit naar schatting circa 5.000 verschillende aanbieders van hovenierswerkzaamheden. Hoveniers moeten zich daarom onderscheiden in kwaliteit. Dat vraagt een grote verantwoordelijkheid van zowel klant als opdrachtnemer. Geloven in eigen kracht, daar gaat het om.

De baas in het hoveniersbedrijf verdient ook een belegde boterham

Een meester en twee gezellen

In het eigen bedrijf kiest de baas voor het ambachtelijke hoveniersbedrijf óf voor een bestaan als ondernemer. In het eerste geval werkt hij volop buiten mee, in het tweede vereist de organisatie van het werk de meeste aandacht. Voor beide bedrijfstypen geldt dat er brood op de plank moet komen. In dit artikel wordt beschreven hoe de baas in het ambachtelijke hoveniersbedrijf een goede boterham verdient.

Start van het bedrijf: zelfstandig pionieren

Hoveniersbedrijven starten vrijwel allemaal als zelfstandig vakspecialist (zzp-er)

De eerste jaren pioniert een startende hovenier hoe zoveel mogelijk opdrachten binnen te halen en uit te voeren. Afhankelijk van eigen voorkeur, ambitie en klanten ontwikkelt de pionier een bedrijfseigen stijl van werken. Gewapend met de juiste kennis en vaardigheden verovert het jonge bedrijf een eigen niche in de markt. Naast voorkeuren, ambities en klanten bepalen vooral de zakelijke keuzes de verdere ontwikkeling van het hoveniersbedrijf.

Aanbevolen workshops

Winst kan niet aan het toeval overgelaten worden

Een hovenier werkt niet voor niets

Het valt niet mee een goed inkomen uit een hoveniersbedrijf te halen. Daar kan elke zelf standige hovenier over meepraten; in veel 'groene' bedrijven is de winst structureel te laag. In dit artikel wordt het directe verband aangetoond tussen het inkomen van een hovenier en de prijzen waarmee een gerekend wordt. Het belangrijkste uitgangspunt is dat een hovenier niet voor niets werkt. De werkzaamheden van de hovenier/ondernemer moeten apart worden gehonoreerd.

Kwaliteit is gezamenlijke verantwoordelijkheid van hovenier en klant

Goede relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer belangrijk

Aan de tuin worden steeds grotere bedragen uitgegeven. Dit maakt het voor hoveniers aantrekkelijk om zich op de tuinmarkt te begeven. Om in dit dynamische wereldje klanten te binden en te houden is het leveren van en het zich onderscheiden in kwaliteit erg belangrijk. De klant kan aan die kwaliteit een steentje bijdragen.

Vooruit denken biedt arbeid zonder zorgen

Omgaan met arbeid (3)

De ene hovenier droomt van een bedrijf met veel personeel, de ander ligt er 's nachts wakker van. Werken zonder personeel is niet altijd eenvoudig, (veel) medewerkers in loondienst hebben evenmin. Niet voor niets wensen ondernemers elkaar soms veel personeel toe. Andere mensen voor je laten werken klinkt eenvoudiger dan het in de werkelijkheid wordt ervaren. Pakken toekomstdromen altijd anders uit, of zijn dromen bedrog?

De voorman kan niet meer meewerken

Inhoud functie verandert

Werkte een voorman vroeger nog gewoon mee met zijn ploeg, tegenwoordig heeft hij daar geen tijd voor. Er worden steeds meer verantwoordelijkheden naar zijn schouders gedelegeerd. Daarnaast wordt de werkdruk steeds groter door voortgaande bezuinigingen. Er is geen tijd om de nieuwe taken tijdens het werk met vallen en opstaan te leren. De voorman moet zelf serieus werk maken van zijn ontwikkeling. Een vereiste is dat hij hiervoor binnen werktijd tijd vrijmaakt.

Kwaliteit leveren en geld verdienen met een goede begroting

Werkomschrijving maakt projecten inzichtelijk

De praktijk van alledag. Een hovenier maakt een globale begroting en geeft de opdrachtgever een aanneemsom door. Eenmaal bezig valt het werk tegen. Het aantal begrote uren wordt al snel overschreden, de hovenier zet zijn werknemers onder druk. Er ontstaat stress en er worden fouten gemaakt. Het resultaat: de onderneming draait verlies, de opdrachtgever is ontevreden en het personeel zoekt ander werk. Hoogste tijd voor een andere aanpak.

Managementkwaliteiten partner beter benutten

Hoveniersbedrijf vaak onderdeel van woon/werkhuishouding

Een hovenier staat er nooit alleen voor. Een hoveniersbedrijf vormt vrijwel altijd een onderdeel van een woon/werkhuishouding, geleid door een managementteam van twee personen: de hovenier en zijn partner. Duidelijke afspraken binnen dit team zijn belangrijk. Niet alleen voor het resultaat van het bedrijf, maar ook voor de voldoening die beide leden van managementteam uit hun werk halen.

Administratie vormt hart van een goede bedrijfsvoering

Hovenier moet kiezen: spitten of schrijven

Nieuwe regelgeving maakt het voor een hovenier steeds moeilijker om zelf voldoende tijd en aandacht aan het eigenlijke vak te besteden. De toenemende administratieve druk betekent vaak een extra last op diens schouders. Vooral de combinatie van het ondernemerschap met de liefde voor het vak stelt menig zelfstandig hovenier voor de keuze: binnen of buiten werken?

Met concreet geformuleerde doelstellingen werk omzetten in winst

Elke wens kan worden gerealiseerd

In opdracht van klanten naar eigen inzicht mooie tuinen aanleggen of onderhouden. Op deze manier voor jezelf beginnen betekent vanuit liefde voor het vak kiezen voor een ambachtelijke beroepsuitoefening. Een keuze met gevolgen, zo blijkt uit het derde artikel over project-management. Het verband tussen doelstellingen, bedrijfsvoering en winst.

Ontwikkeling ondernemerschap: Pioniersfase

Elk hoveniersbedrijf start met pionieren

De hovenier-ondernemer pakt alles eigenhandig aan. Werkendewijs ontwikkelt de verse ondernemer een bedrijfseigen werkwijze. Daardoor heeft de pioniersfase een sterk vormend karakter. Zakelijk zijn er drie prioriteiten: voldoende betaald werk binnenhalen, de juiste marktwaarde voor de diensten vaststellen en een gedegen (project)administratie voeren. Een pionier kan vooral praktische informatie gebruiken over klanten werven, tarieven berekenen, offertes en opdrachtbevestigingen opstellen, werkbrieven en facturen schrijven.

Wie schrijft, die blijft

Onderbouwd calculatieloon basis gezond bedrijf

Een groenmanager is in eerste instantie bezig om geld te verdienen. Dat is immers het doel van een onderneming. In de hovenierspraktijk dreigt dit basisprincipe vaak op de achtergrond te raken. Als gevolg daarvan komen ondernemers met de ontwikkeling van hun bedrijf niet vooruit. Een uiteenzetting van punten waarop een groene manager moet letten om van een ‘uit de hand gelopen hobby’ een gezonde groene onderneming te maken.

Ontwikkeling ondernemerschap: Managementfase

Het steeds opnieuw inschatten van de hoogste marktwaarde is een blijvend vraagstuk

Ontwikkeling medewerker: Vennoot/Partner

Naast de organisatie van de huishouding en de praktische zorg voor de eventuele kinderen neemt de partner veel ondersteunende taken voor haar* rekening. Zij is een mogelijk-maakster. Terwijl de hovenier op pad is, verzorgt de partner de financien, staat klanten te woord, doet de administratie, behartigt personele zaken, opleidingen en organiseert een veelheid aan 'losse eindjes'. Door haar inzet en organisatorische kwaliteiten vormen privé en zaak een organisatorische eenheid als woon/werkhuishouding. De verantwoordelijkheid van deze (drie)dubbel-functie weegt soms zwaar.

Ontwikkeling van het bedrijf: de eerste medewerkers

Met de komst van de eerste medewerkers ontwikkelt de bedrijfsorganisatie zich als een ambachtelijk gilde-model

De zelfstandig vakspecialist leidt als meester-hovenier talentvolle (jonge) hoveniers werkendewijs op. In het begin werkt de hovenier- ondernemer zoveel als mogelijk is buiten mee. Klanten bezoeken, ontwerpen, tekenen, calculeren en de uitvoering van de projecten voorbereiden, gebeurt deels ook tijdens avonden en weekenden.

Plantnaamgeving is geen potjeslatijn

Elke dag rollen ze uit de mond van de vakman, de wetenschappelijke plantennamen. Maar weet deze ook precies wat hij zegt of is het meer potjeslatijn? Waar komt de naamgeving van de soorten vandaan en wat betekenen de namen?

Indien u geabonneerd bent op Tuin& Landschap kunt hier het hele artikel lezen.

 

Vijfentwintig jaar plantenkennis in een lijvig vademecum

Van Arie Koster is het Plantenvademecum voor tuin, park en landschap verschenen. Deze opvolger van de succesvolle Vademecum Wilde Planten (1993) is nu uitgebreid. Ruim 1000 planten zijn aan het naslagwerk toegevoegd. Een CD-rom met gebruiksfuncties, effecten van groen en praktische beheertips maakt de informatie voor de groenman compleet. 

Indien u geabonneerd bent op Tuin& Landschap kunt hier het hele artikel lezen.

Ontwikkeling ondernemerschap: Leiderschapsfase

Om meer mensen aan het werk te houden, is meer voorbereiding en organisatie nodig

Ontwikkeling medewerkers: Calculator-Werkvoorbereider

Ieder project wordt als eerste door een calculator - werkvoorbereider “in gedachten” uitgevoerd. Hij/zij beschrijft de benodigde werkzaamheden, machines en materialen en maakt een inschatting van de benodigde inzet. Vraagt inkoopprijzen aan en berekent van ieder project een kostprijs en werkt de uiteindelijke vraagprijs uit in een passende offerte. Een goede calculator - werkvoorbereider vervult een spilfunctie in het hoveniersbedrijf. Met relevante informatie ondersteunt hij leidinggevende èn uitvoerende medewerkers bij hun werkzaamheden.

Het middelgrote hoveniersbedrijf met 4-10 medewerkers

Verder groeien dan 4 medewerkers in dienst vereist meer en duidelijk gestructureerde sturing om alle activiteiten in goede banen te leiden

De manager delegeert steeds meer operationele taken. Zelf gaat hij opdrachten binnen halen en daarnaast (nog) meer ondernemen en netwerken om het bedrijf sterker in de markt te positioneren. De verantwoordelijkheid voor de voorbereiding en organisatie van de projecten laat de ondernemer over aan een calculator - werkvoorbereider en een voorman-uitvoerder.

Aanbevolen workshops en cursussen

Ontwikkeling Ondernemerschap: Continuïteitsfase

Medewerkers de ruimte geven om hun persoonlijke stijl en aanpak te ontwikkelen, loslaten en afstand nemen

Met het delegeren van voorbereiding- en managementtaken is het voor de ondernemer belangrijk om zijn organisatie als het ware open te stellen voor invloeden van anderen. Hij geeft medewerkers de ruimte om hun persoonlijke stijl en aanpak te ontwikkelen, laat zelf de vertrouwde werkwijze los en neemt afstand.

Ontwikkeling medewerkers: Ontwerper/tekenaar

U nodigt klanten uit om hun ruimte aan uw creativiteit toe te vertrouwen. Gaat met hen een dialoog aan. Bespreekt hun verwachtingen, inventariseert de wensen en mogelijkheden. Ervaart hoe u in het kennismakingsgesprek het vertrouwen van klanten wint en stelt voor om hun ideale tuin te creeëren. Met die (betaalde) opdracht gaat u aan de slag. Conform afspraak en binnen het beschikbare urenbudet ontwerpt u een origineel en gedegen tuinplan. U beschikt over de vaardigheden om dit ontwerp optimaal te visualiseren.

Stabiele basis: het hoveniersbedrijf met meer dan 10 medewerkers

Naarmate het bedrijf meer en grotere projecten uitvoert, delegeert de ondernemer steeds meer verantwoordelijkheden

Ontwerp, aanleg en onderhoud groeien uit tot eigen disciplines met gespecialiseerde medewerkers. Ook de bedrijfsvoering ontwikkelt zich steeds professioneler. Marketing, financiën, administratie en de hrm - taken vergen met elkaar een inzet van meer dan een full-time arbeidskracht, tenminste 5 dagen per week, circa 1.200, oplopend tot meer dan 2.000 uur per jaar.

Ontwikkeling medewerkers: Management-assistent

Als management-assistent levert u een belangrijke bijdrage aan de bedrijfsvoering. In nauwe samenwerking met de leiding geeft u vorm en inhoud aan het functioneren van het bedrijfsbureau / kantoor. Namens het bedrijf onderhoudt u contact met klanten, leveranciers en collega-medewerkers. Voortdurend biedt u een passende inzet van uw persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden. Met relevante informatie adviseert u directie èn uitvoerende medewerkers bij hun werkzaamheden. Als vraagbaak bent u ieders steun en toeverlaat. Steeds opnieuw komt het er op aan alle zaken goed voor elkaar te hebben.

Ontwikkeling medewerkers: Bedrijfsleider

De in het bedrijf aanwezige vakkennis en ervaring vertegenwoordigen (veel) geld. Welke mogelijkheden zijn er om optimaal gebruik te maken van deze waarden? Hoe organiseert u bedrijf en werk (en alles wat er bij komt kijken) zodanig dat klanten, medewerkers en uzelf tevreden zijn? Namens de directie leidt u de dagelijkse gang van zaken. De bedrijfsleider bewaart overzicht, stuurt op hoofdlijnen de voortgang van projecten, zowel in voorbereiding, uitvoering als bij afronding en nazorg. Werkt intensief samen met directie, staf en kadermedewerkers.

Ontwikkeling medewerkers: Uitvoerder

Een uitvoerder beschikt over een relatief kort tijdsbestek om krachtig en effectief leiding te geven. Hij* verdeelt de verantwoordelijkheden tussen zichzelf, de uitvoerenden en stafmedewerkers. Steeds opnieuw, in een relatief kort tijdsbestek, motiveert hij collega’s, staat klanten te woord, plant, organiseert en regisseert de uitvoering van projecten. Al naar gelang de situatie en de behoefte stemt hij zijn persoonlijke inzet af op mens en resultaat. In staat om intensief, gedreven, resultaatgericht en met plezier te functioneren. Tijd is in alle opzichten beperkt en kostbaar.

Ontwikkeling medewerkers: Voorman

Met collega’s, bestek, tekeningen, machines en materialen er op uit trekken om ergens een tuin te maken. Steeds op een andere locatie een tijdelijke werkplek inrichten. Iedere werkdag vooruit denken en de meest logische werkvolgorde bepalen. Overzicht krijgen, structuur in het werk aanbrengen én vasthouden. Inschatten hoeveel uren u en de collega’s nodig hebben voor uiteenlopende werkzaamheden. Plannen wanneer welke machines nodig zijn. Tijdig afroepen van materieel en materiaal.

Ontwikkeling medewerkers: Vakbekwaam hovenier

Als vakbekwaam hovenier specialiseert u zich in aanleg, onderhoud of een andere vaktechnische discipline. Of u ontwikkelt zich tot een allround vakbekwaam hovenier die breed inzetbaar is. Een ontwikkeling waar in de praktijk (gemiddeld) een jaar of zeven voor nodig is. In deze periode leert u eigenhandig de meest voorkomende technische vraagstukken adequaat op te lossen. U doet praktische ervaring op met een steeds vernieuwend sortiment materialen en producten. Herkent een 1000-tal plantensoorten en variëteiten aan hun kenmerken.

Ontwikkeling medewerkers: Hovenier

De praktische veelzijdigheid van het hoveniersvak en de vrijheid van het buitenwerk spreken je aan. Werkendewijs bekwaam je je in het aanleggen en onderhouden van tuinen. Collega’s wijzen je op de fijne kneepjes van het werk. Door je inzet en leergierigheid beheers je steeds meer vaktechnische vaardigheden en ontwikkelt geroutineerd tempo in de dagelijkse werkzaamheden. Je bekwaamt jezelf in het herkennen van de planten die je in de tuinen tegenkomt. Tijdens het planten en verzorgen, ontdek je wat planten nodig hebben om optimaal te groeien en bloeien.